2. ADVENTĒ
2008. GADA. 7. DECEMBRĪ
Jēzus viņiem sacīja: “Ja Dievs būtu jūsu Tēvs, jūs Mani mīlētu, jo Es esmu izgājis un nāku no Dieva. Jo ne no Sevis esmu nācis, bet Viņš Mani sūtījis. Kādēļ jūs Manu runu nesaprotat? Tāpēc, ka jūs neesat spējīgi klausīties Manos vārdos. Jūs esat no sava tēva – velna, un jums gribas piepildīt sava tēva kārības. Viņš no paša sākuma ir bijis slepkava un nestāv patiesībā, jo patiesības nav viņā. Melus runādams, viņš runā pēc savas dabas, jo viņš ir melis un melu tēvs. Bet Man jūs neticat, tāpēc ka Es runāju patiesību.
/Jāņa 8:42-45/
Cilvēki pirms 2000 gadiem gaidīja mesiju, atbrīvotāju, glābēju kurš atrisinās visas mūsu problēmas. Šodien mūsu valstī arī tiek meklēts glābējs, kas spēs atrisināt visas problēmas. Cilvēkiem neviens neliekas pietiekami labs lai varētu vadīt šo valsti un es jums saku, ka lai atrisinātu visas Latvijas problēmas ir jānāk Supermenam vai kaut kam pārdabiskam, jo šobrīd mums tāda cilvēka nav. Ja jums šķiet, ka valstī ir ekonomiskā krīze, tad tā nebūt nav. Krīze ir tā, kura ir radījusi šīs ekonomiskās problēmas. Kā Kaspars Dimiters raksīja nesen visai skarbi izteicās “Neatkarīgajā rīta avīzē” –
No ideāliem pāri palicies vien salūts 18-tajā un prezidentu šļupsti. Par lielāko krīzi masveidā uzskatām ekonomisko. Kauns.
Ekonomiskā krīze iespaido mūsu Ziemsvētku pirkšanās bumu, tas tiesa. Jūdu tautai, tās vēsturē, bija nācies iziet cauri vienai krīzei pēc otras – sākot ar verdzību Ēģiptē līdz Jeruzālemes un tempļa izpostīšanai, kā arī nebeidzamajiem kariem. Es jums saku, tā ir nopietna krīze. Un pravieši vēstīja, ka šai krīzē nāks mesija. Vecās derības laikā tautā bija trīs autoritātes – pravieši, priesteri, un ķēniņi. Neviens no šiem, nebija spējīgs krīzi atrisināt. Mesijam bija jābūt kaut kam, kas ir lielāks kā viens no šiem trijiem. Tas, ko mēs atrodam Bībelē, rāda, ka Jēzus piepildīja viens visas šīs trīs autoritatīvās pozīcijas.
Pravietis Jēzus.
Kas ir pravietis? Mēs no Vecās Derības redzam, ka pravietis dod kādus paredzējumus un brīdinājumus. Pravietis ir tas kurš citiem cilvēkiem atklāj un runā Dieva vārdu. Pravietis ir autoritāte, bet vairāk tāds no kura bīstas, nevis par kuru visi priecājas.
Ceļu policists arī ir tāds šosejas pravietis. Viņš pēkšņi izlec no krūmiem un atklāj patieso braukšanas ātrumu, kā arī to, cik šis ātrums jums ir izmaksājis. Man liekas uz vienas rokas pirkstiem var saskaitīt tos cilvēkus, kuri mīl ceļu policistus. Cerams, ka tās vismaz ir viņu sievas un bērni. Tomēr tas, ko šis policists dara, ja viņš ir godīgs, viņš tev atgādina patiesību – tu pārkāp noteikumus.
Tādi bija pravieši vecajā derībā. Mozus bija tas kurš sarakstīja veselu likumu kodeksu, kuru izpildīt ir nereāli. Pravietis Samuēls sacīja Saulam: “Tu neesi izpildījis Dieva bausli. Dievs tavā vietā ir jau izredzējis citu.” Jesaja (Jes. 57:11-12) saka: No kā tev bija bail un ko tu bijies, kad tu Mani aizliedzi, Mani vairs nepieminēji un neņēmi pie sirds? Vai ne tādēļ, ka Es no sendienām cietu klusu? Tādēļ tu Mani nebijies.Bet tagad Es parādīšu, kāda tava taisnība un kādi tavi darbi, un ka tie tev nepalīdzēs. Pravieši nav tie, kas nāk mīlīgi, kā kaķēns, kas tikko padzēris siltu pienu. Pravietis nāk ar sūro patiesību, kuru mums negribas dzirdēt.
Par Jēzu ir pravietots, ka viņš nāks kā vislielākais pravietis (5.Moz. 18:15-18) Pravieti, kāds es esmu, Tas Kungs, tavs Dievs, tev cels no tava vidus, no taviem brāļiem, klausiet viņu. Gluži tā, kā tu to esi lūdzis no Tā Kunga, sava Dieva, Horeba kalnā dienā, kad bija sasaukta draudze, sacīdams: es negribu vairs dzirdēt Tā Kunga, sava Dieva, balsi, un es negribu vairs redzēt šo lielo uguni, ka nemirstu. Tad Tas Kungs man sacīja: ir labi, ko tie runājuši. Es viņiem celšu pravieti, kāds tu esi, no viņu brāļu vidus, un Es likšu Savus vārdus viņa mutē, un viņš runās uz tiem visu, ko Es tam pavēlēšu. Šis ir atkal viens pravietojums uz kuru ir atsauce Jaunajā Derībā, apustuļu darbos. Jēzus bija lielākais no praviešiem, jo viņš vienīgais teica: “Es jums saku!”. Viņš runāja kā tāds, kam pašam ir vara.
Jēzus nāca, lai sludinātu un aicinātu uz atgriešanos no grēkiem. Marka evanģēlijā pašā sākumā mācekļi atrod Jēzu un stāsta, ka visi viņu meklē. Jēzus atbild, ka jādodas sludināt arī uz citām vietām, jo tādēļ viņš ir sūtīts. Kā pravietis, lai pasludinātu Dieva vārdu. Kādu vakaru atkal pie Jēzus atnāk kāds vīrs no jūdu valdības, vārdā Nikodēms. Jēzus viņam saka: “Neviens, kas nepiedzims no augšienes, neredzēs Dieva valstību.” Jēzus brīdina. Kā autoritāte. Kā pravietis.
Priesteris Jēzus.
Ar ko tad īsti pravieši atšķiras no priestera. Vecajā Derībā priesteris kalpoja templī, jeb vēl agrākos laikos, saiešanas teltī. Priesteri bija tie, kas pieņēma no ļaudīm grēka izpirkšanas upuri, piemēram kādu dzīvnieku. Viņi bija tie, kas šo upuri nesa Dieva priekšā un izsūdzot grēkus, šo upuri arī nokāva. Viņi bija tie, kuri kalpoja ļaudīm, kuri veica šo grēku izpirkšanu, kuriem nācās notašķīties ar šī nevainīgā dzīvnieka asinīm. Vecajā Derībā mēs lasām par Āronu un viņa ģimeni no Levija cilts, kuriem šī priesterība tika uzticēta. Priesteris ir kā tāds mediators jeb starpnieks cilvēku un Dieva starpā.
Jaunajā Derībā Jēzus parādās cilvēkiem kā priesteris, kas salīdzina cilvēkus Dieva priekšā. Ebr. 9:24-26 rakstīts, ka Jēzus atšķirībā no Vecās Derības praviešiem nav regulāri gājis svētnīcā, lai veiktu grēku izpirkšanu, bet parādījies un sevi upurējis, lai grēks tiktu iznīcināts. Raksti saka arī, ka Viņš ir mūsu aizbildnis uz visiem laikiem (Ebr. 7:25)
Vai būt par priesteri ir iemesls, kāpēc Jēzum bija jānāk? Jā! Lūkas 19:10 teikts, ka Cilvēka Dēls ir nācis lai meklētu un glābtu pazudušo. Jēzum bija jānāk un jāglābj pazudušie. Tā bija Jēzus misija, glābt ne tikai kādu individuāli, bet visu pasauli. Es, gaisma, esmu nācis pasaulē, lai neviens, kas Man tic, nepaliktu tumsībā. Un, ja kāds Manus vārdus dzird un neievēro, Es to netiesāju; jo Es neesmu nācis pasauli tiesāt, bet pasauli atpestīt. (Jņ. 12:46-47) Tie ir Jēzus vārdi, tāpat kā arī tie, ka šīs misijas izpilde sevī ietver arī miršanu. Savas zemes dzīves pēdējās dienās Jēzus runāja ar mācekļiem un teica: “Tagad Man dvēsele ir satriekta; ko lai Es saku? Tēvs, izpestī Mani no šīs stundas? Bet tāpēc jau šajā stundā esmu nācis. Tēvs, pagodini Savu Vārdu!“. Tas rakstīts šai pašā Jāņa evanģēlija nodaļā. Jēzus nāca, lai kalpotu irvienam no mums car savu nāvi. Tā ir patiesā priestera kalpošana. Ieklausieties! Šie atkal ir Jēzus vārdi: “Cilvēka Dēls nav nācis, lai Viņam kalpotu, bet ka Viņš kalpotu un atdotu Savu dzīvību kā atpirkšanas maksu par daudziem.” Tāpēc Jēzus dzima Betlemē, tāpēc viņam bija jānāk, lai kalpotu. Tā nav dīvaina un nožēlojama misija, tā ir mīlestības pilna priestera kalpošana. Viņš nenāk kalpot kādiem īpaši ticīgiem vai svētiem cilvēkiem. Viņš nāk kalpot grēciniekiem. Mums nav jābūt sasniegušiem kādu noteiktu svētuma pakāpi, lai Jēzus mūs pieņemtu. Viņš pats ir teicis: “Veseliem ārsta nevajag, bet slimiem. Nevis taisnus esmu nācis aicināt uz atgriešanos no grēkiem, bet grēciniekus.” Vai varat iedomāties ārstu, kurš no rīta ierodas savā darbā, slimnīcā, un ieraugot tik daudz slimniekus, noplāta rokas un dodas mājās. Ja ārsts nāk pie veselā, tad tā nav viņa darba diena. Jēzus aicina grēciniekus pie sevis. Šis mūsu laiks ir kā pieņemšanas laiks pie sava ģimenes ārsta, kas nav bezgalīgs.
Jēzus mācekļi arī nebija nekādi svētie. Mateju viņš aicināja sev sekot, kad viņš sēdēja pie savas muitnieka būdas. Muitnieki tautas acīs bija neieredzētākie un grēcīgākie cilvēki. Muitnieka amats bija kaut kas līdzīgs VID darbiniekiem šodien, tikai ar pilnīgi patvaļīgi interpretētu reglamentu. Cik daudz ir to uzņēmēju, kas ar prieku sagaida tikšanos ar VID darbinieku. Ja par VID darbinieku var teikt, ka viņš jau tikai godīgi izpilda savu nelietīgo pienākumu, tad muitnieki un godīgums Jēzus laikā bija kā antonīmi vārdi, bet viņš ne tikai aicināja vienu no šiem sev sekot, bet arī pats viesojās šī muitnieka mājā. Šī bija vēl viena lieta, kas tik ļoti nepatika “garīgajiem cilvēkiem”.
Kungs Jēzus.
Bet ja Jēzus piedzima un uzauga šeit, lai būt par pravieti un priesteri, vai uz viņu var attiecināt arī šo trešo autoritāti, kungs? Jāņa ev. 8. nodaļā Jēzus nonācis Pilāta priekšā saka, ka viņa valstība nav no šīs pasaules. Bet atbildot Pilātam viņš arī saka: “Es esmu Ķēniņš. Tāpēc Es esmu dzimis un pasaulē nācis, lai apliecinātu patiesību.” Pūpolsvētdienas, jeb Palmu Svētdienas notikumā redzējām Jēzu iejājam Jeruzalemē, kad ļaudis viņam sauca: “Slavēts, kas nāk, mūsu Ķēniņš.” Farizeju viltība, apsūdzot Jēzu, bija norādīt valsts vadītājiem, ka viņš sevi sauc par ķēniņu un taisās gāzt pastāvošo valsts varu. Viena no daudzām apsūdzībām, lai pasargātu savu reliģisko varu. No šodienas skatījuma, mēs vairākkārt pasaules vēsturē redzam šādus “svētos”, kuri nonāvēs ikvienu, par kuru būs aizdomas, ka viņu vara ir apdraudēta. Jēzum viņi pat pārmeta, ka ļaunos garus viņš izdzen ar ļauno garu valdnieka, Belcebula palīdzību. Uz ko Jēzus atbildēja “Bet, ja Es ļaunos garus izdzenu caur Belcebulu, caur ko tad jūsu bērni tos izdzen? Tāpēc viņi būs jūsu tiesātāji. Bet, ja Es ļaunos garus izdzenu ar Dieva pirkstu, tad jau Dieva valstība pie jums ir atnākusi.“(Lk. 11:19-21) Viņš ļauj šiem cilvēkiem pašiem izsecināt, kurš ir īstais ķēniņš. Viņš ir nācis valdītu mūsu izmainītajā un atjaunotajā dzīvē. Viņš saka: “ES ESMU durvis. Ja kāds caur Mani ieiet, tas tiks izglābts; viņš ieies un izies un atradīs ganības. Zaglis nāk vienīgi, lai zagtu, nokautu un nomaitātu. Es esmu nācis, lai tiem būtu dzīvība un pārpilnība. ”(Jņ. 10:9-10)
Kāds ir tas Jēzus, kuru tu gaidi atkal piedzimstam šajos Ziemsvētkos? Vai tev viņš ir pravietis, priesteris un kungs? Ja viņš ir tikai kā viens no šiem, tad tas nav tas Jēzus par ko mēs lasām Rakstos. Uzmanies, ja viņš tev ir pravietis un priesteris, bet nav valdnieks. Daudzas maldu mācības, kā mormoņi, Jehovas liecinieki u.c. ir pastāv uz šādām domām. Tomēr Bībele saka ko citu.
Ja viņš ir vien kungs un priesteris, bet nav pravietis, tad atceries Jēzus vārdus ko “Jūs esat no sava tēva – velna, un jums gribas piepildīt sava tēva kārības.” Viņš aicina atgriezties no grēkiem. Ja saki, ka tev nav grēka, tad tas vien jau ir grēks. Jēzus uzrāda grēku un aicina no tā novērsties.
Ja Jēzus tev ir kungs un pravietis, bet nav priesteris, kas uzņemas veikt grēka nolīdzināšanu Dieva priekšā, tad nav vērts baudīt viņa piemiņas mielastu, jo tas ir par atgādinājumu, ka Jēzus, kā priesteris ir pienesis grēku izpirkšanas upuri, pats sevi.
Tā ir viena no brīnišķīgajām Ziemsvētku vēstīm, ka pats Dievs tevi māca, tev kalpo un valda tavu dzīvi. Jēzus nāca uz šīs zemes, lai nevienam šī vēsts netiktu apslēpta.